Divat lehet a pelenkamosás?
A kismamák évtizedeken keresztül ünnepelték az eldobható pelenkákat, ami megszabadította őket a kakis pelenkák mosásának rémképétől. Azonban semmi sem tart örökké. A Magyar Fenntarthatósági Csúcson a textil pelenkákat népszerűsítő, közösségépítő kezdeményezésével, a Textilmamival nyert Ozone Zöld díjat a szegedi TETT Jövőnkért Egyesület. Janó Évát, a szervezet munkatársát arról kérdeztük, mivel lehet rávenni a kismamákat a 21. században a pelenkamosásra?
Tuti érvek, hogy miért használj textil pelenkát:
Gondolsz a gyereked jövőjére? - Ha igen, akkor gondold végig, hogy egy gyerek átlagosan 2,5 éves pelenkázási időszaka alatt több mint 1 tonna szemetet termelhetsz meg, ami még az ükunokáid életében sem – csupán 4-500 év alatt fog lebomlani. Az eldobható pelenkákban ugyanis számos veszélyes anyag (műanyag, PVC, ürülék) található.
Meg akarod óvni a gyereked bőrét? – Az eldobható pelenkák számos vegyi anyagot tartalmaznak – többek között a kellemetlen szagok elfedése céljából, és erős nedvszívó hatással bírnak. Ennek következtében a babák bőre kiszárad, és sokszor allergiás bőrtünetek is jelentkeznek.
Nem szereted feleslegesen szórni a pénzedet? – a textil pelenkák használatával a pelenkázási költségeket 10-30%-ra csökkentheted. Ráadásul így popsikrémre sem kell költened, amit legtöbbször csak az eldobható pelenkák által kiváltott bőrszárazság tesz indokolttá.
Nem szereted a kakit fogdosni? – Erre a mosható pelenkák esetében sincs szükség, ugyanis elérhetőek olyan – biológiailag lebomló – kakifogók, amelyek használatával elkerülheted a nem kívánt érintkezés jelentős részét. Kézi mosásra, főzésre sincs már szükség, hiszen szinte minden háztartásban megtalálható az automata mosógép esetleg szárítóprogrammal. Ezek mind egyszerűbbé teszik a használatot.
Szeretnéd, hogy a gyereked minél hamarabb szobatiszta legyen? – A textil pelenkákban a babák érzik a nedvességet, így ebből adódóan hamarabb rászoknak a bilizésre, mint az eldobható pelenkát hordó társaik, akiket legfeljebb a szülőknek való megfelelés motiválhat abban, hogy szobatisztákká váljanak.
A szegedi TETT Jövőnkért Egyesület munkatársai a fenti és más érveket, szempontokat nem hordószónokként, ideológiai csatározások révén próbálják a kismamák fejébe tuszkolni. Ők is tudják, amit a céges világban sokan – egy terméket önmagában nehéz népszerűvé tenni, ha nem kínálsz mellé életmódot, közösséget és sok más olyan értéket, amik vonzóak lehetnek. Janó Éva szerint mindenkihez meg kell találni a személyes utat, ezért a négyszemközti beszélgetések sokszor a leghatékonyabbak. Van, aki azért nem használ szívesen textil pelenkát, mert szemében ez szegényeknek való (ő megteheti, hogy megvegye az eldobhatót), más azért, mert nincs alkalma kipróbálni, és folytathatnának a sort. Annak érdekében, hogy minden érdeklődő kipróbálhassa ezt az alternatívát, működtetnek textilpelenka kölcsönzőt. Aki pedig nem szereti a kommersz pelenkákat foglalkozásaik keretében saját maga is megvarrhatja a legtrendibb, egyedi, sőt akár újrahasznosított textíliából készülő darabjait.
És persze a találkozók, foglalkozások nem csak a pelenka körül forognak. Legutóbb szappant készítettek az érdeklődő anyákkal, máskor szoptatás, hordozás, szobatisztaság került terítékre, vagy átbeszélik velük azokat a lelki kérdéseket, amelyekkel sok kismama szembesül. Vannak, akik egy beszélgetésen, mások egy vásáron, találkoznak a kezdeményezéssel, ami nem akarja tűzön-vízen át meggyőzni őket, csak felkínál lehetőségeket. A lényeg, hogy próbálnak minél több helyen ott lenni, minél több közösséggel, szervezettek együttműködni. Igazából az Ozone Zöld díjra is főként azért jelentkeztek, hogy hírt adjanak magukról a bíráló bizottság, a Klíma Tanács és az Ozone Network felé. Arra nem is gondoltak, hogy ők fognak nyerni.
Ugyanakkor a díj fontos visszaigazolást ad a munkájuknak. Csak úgy, mint az, amikor egy családi napon olyan nő jelenik meg, aki korábban ellenállt az elképzelésnek, vagy amikor két hét pelenkakölcsönzés után valaki úgy dönt, ő mostantól textilpelenkát fog használni, és kialakítja a saját készletét. A jövőben tervezik, hogy a pelenka mintájára a textil egészségügyi betétekkel is foglalkozni fognak, illetve elkezdenek dolgozni egy országos hálózat kialakításán.
TETT a díjról:
"Az idei Ozone Network Zöld díját elsősorban azok a személyek, vállalkozások és civil szervezetek kapták, amelyek újszerű személetmódon álltak egy környezeti problémához, illetve újszerű problémakörök megoldásán fáradoznak. Ami szintén fontos szempont volt, hogy mekkora a célközönség, akiket az adott szervezet elér a programjával és ez rájuk hogyan lesz hatással. Mérlegelték azt is, hogy aki 1. díjat kap, annak meglesz a lehetősége a médiába való bekerülésre és ezáltal arra, hogy munkájukat szélesebb körben ismerjék meg az emberek.
Nagyon örülünk a díjnak, hiszen ezáltal nemcsak a munkánkat ismerték el, hanem elismerés ez annak a több ezer anyukának, aki már tesz ily módon egy hulladékmentesebb jövőért és biztatás azoknak, akik még nem mertek ebbe belevágni, hogy érdemes ezt elkezdeni és van is, aki segít nekik eligazodni a témában. Elismerés azoknak is, akik már eddig is vállalták, hogy segítenek másoknak, lehetőséget biztosítottak eszmecserére.
Külön megtiszteltetés, hogy tulajdonképpen egy férfiakból álló zsűri is értékelte ennek a problémának a jelentőségét és kihangsúlyozták, hogy ez egy jó megoldás az eldobható pelenkákból képződő hulladékmennyiség megelőzésére.
Összességében azt gondoljuk, hogy a kisgyermekes anyukák nagyon fontos célcsoport a környezettudatosság fejlesztésének szempontjából, hiszen gyermeke érdekében mindenki sokkal nagyobb erőfeszítéseket kész tenni, ilyenkor egy kis közösségben megmutatni nekik, hogyan lehet a gyerekek számára élhetőbb környezetet teremteni, egy olyan minta lesz, ami nemcsak a gyerekek jövőjét és egészségét alapozza meg, hanem olyan mintát ad a gyermeknek, ami mélyen beleivódik és a későbbiekben alapelvvé válik." – Samu Andrea, elnök