Imádott és megvert nők – indiai kampány bántalmazott istennőkkel

Indiában, amíg a nők kétharmada válik családon belüli erőszak áldozatává, a hindu vallás istennőit minden férfi tisztelete övezi. Erre az ellentmondásra hívta fel a figyelmet a Save the Children India szervezethez kapcsolódó kampány, amelyben több istennő – Durga, Szaraszvati, Lakhsmi – hagyományos képeit újrafotózták, és sebesülésnyomokkal, zúzódásokkal, monoklikkal látták el az istennőket. A kampány megosztotta az indiai társadalmat, és heves vitát váltott ki, mivel a meghatározó értékrend ellentmondásaira hívta fel a figyelmet. Az, hogy az az istennők és a női áldozatok között párhuzamot vontak az alkotók, egyaránt üzenet az erőszakot elszenvedő nőknek – erőszak bárkivel megtörténhet, nem nekik kell szégyellniük magukat – és a férfiaknak – aki a feleségére kezet emel, az gondolja végig, hogy egy istennővel is képes lenne-e így bánni.

Az indiai társadalmi, kulturális kontextus nagyban eltér az európaitól. Ugyanakkor az áldozati szerep és a vágyott, idealizált karakterek összekapcsolása mindenhol kérdéseket vethet fel az áldozat önbecsülése és önérvényesítése, valamint az elkövető lelkiismeretére vonatkozóan. A szánalomkeltés hatásmechanizmusánál hatékonyabb lehet, ha az áldozat karakterét létező és elismert értékekkel kötjük össze. Ezáltal olyan emberekre is hatást gyakorolhatunk, akik egy tisztán áldozati helyzet bemutatására könnyen rálegyintenek, mert nem érzik érintettnek magukat, illetve azt gondolhatják, az áldozat maga felelős azért, ami történik vele. A családon belüli erőszak – több más társadalmi jelenséghez hasonlóan – azonban mindannyiunk közös ügye, ami a felső-középosztályban ugyanúgy jelentkezik, mint a társadalom alsó rétegeiben.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.492757864129338.1073741839.109...